Näin helpotat kansalaisten arkea: Anna kansalaiselle mahdollisuus valtuuttaa toinen asioimaan puolestaan

Suomi.fi-palvelut - 24.10.2017

Suomi.fi-valtuudet oli esillä lokakuussa Hanselin ja Valtorin järjestämässä ICT-päivässä. Tilaisuudessa Väestörekisterikeskuksen hankepäällikkö Matti Hiltunen kertoi Valtuudet-palvelusta, sen hyödyistä ja käyttöönotosta.

”Suomi.fi-valtuudet tarjoaa ajasta ja paikasta riippumattoman mahdollisuuden asioida toisen henkilön puolesta. Sen kautta henkilöiden ja yritysten on turvallista valtuuttaa toisia henkilöitä tai yrityksiä asioimaan sähköisesti puolestaan. Oikeus toimia toisen puolesta tarkastetaan aina kansallisesta valtuusrekisteristä ennen asiointia. Palvelu tarkistaa esimerkiksi huoltajuustiedot väestötietojärjestelmästä ja yrityksen nimenkirjoittajatiedot Kaupparekisteristä tai YTJ:stä”, kertoi Hiltunen tilaisuudessa.

Näiden taustalla tehtävien tarkistusten jälkeen esimerkiksi huoltaja voi varata lapselleen hammaslääkäriajan tai käyttää OmaKanta-palvelua. Yrityksessä valtuutuksen saanut henkilö voi puolestaan tehdä esimerkiksi yrityksen puolesta kausiveroilmoituksen Verohallinnolle. Näin toiminta tehostuu, kun tehtäviä voi jakaa useamman henkilön hoidettavaksi.

Omat valtuutukset kootusti yhdessä paikassa

Valtuudet-palvelun etuna on myös turvallisuus: henkilön voi valtuuttaa asioimaan haluamallaan aikavälillä ja vain määritellyissä asioissa.

”Enää ei tarvitse antaa laittomasti toisen käyttöön omia pankkitunnuksia, jotta asiointi olisi mahdollista. Eikä valtuuttajan tarvitse enää käydä asiointipisteessä tekemässä valtuutusta, vaan asiat voi hoitaa kuntoon missä vain ja milloin vain. Valtuuttaja pystyy myös tarkistamaan yhdellä silmäyksellä, mitä valtuutuksia hän on antanut – ja tarvittaessa muuttamaan niitä”, listaa Hiltunen.

Valtuuksien luonti ja hallinnointi Suomi.fi-valtuuksissa ovat kansalaisille ja yrityksille maksuttomia.

Organisaatio, joka haluaa mahdollistaa sähköisen valtuuttamisen omissa palveluissaan maksaa käyttöönottovaiheessa oman asiointipalvelunsa käyttöönottokustannukset. Tällaisia kustannuksia ovat esimerkiksi tekniset integraatiot, liityntä Suomi.fi-valtuuksiin, käyttöliittymään tarvittavat muutokset ja rajapintakyselyt sekä asiointipalvelukohtaisten ohjeistusten teko.

Kiinnostuitko palvelusta? Ota meihin yhteyttä!

Suomi.fi-valtuudet voi ottaa käyttöön mikä tahansa organisaatio – toimitte sitten julkishallinnossa, yksityissektorilla tai kolmannella sektorilla. Ota yhteyttä Väestörekisterikeskukseen osoitteeseen kapa-asiakaspalvelu[at]vrk.fi ja sovi käyttöönotosta!

Lisätietoa Suomi.fi-valtuuksista organisaatioille saa myös osoitteesta www.esuomi.fi/palveluntarjoajille/valtuudet/

Kansalaisena voit ottaa palvelun käyttöösi kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun ja siirtymällä valikosta kohtaan ”Valtuudet”. Palveluun pääset myös suoralla osoitteella www.suomi.fi/valtuudet

 

Tiesitkö?

Suomi.fi-valtuutuksia on käytetty jo miljoona kertaa toisen puolesta asiointiin.