Kokeiluihin kannustavaa oppimista: Kuuloliiton Digitaidot-hanke testaa pelillisten menetelmien soveltuvuutta digilaitteiden ja -palvelujen opiskeluun

Digituki - 27.09.2019

Ohjasin tiistaina 10.9.2019 Lapin kuuloyhdistyksille suunnatun pilottityöpajan "Totuus vai tehtävä". Työpaja toteutetaan pelillisesti ja sen ytimessä on ajatus, että osallistujat pääsevät tutustumaan oman älypuhelimensa käyttöön turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä. Työpajassa oli yhteensä 12 osallistujaa Rovaniemeltä, Kemijärveltä ja Ylitorniosta. Osallistujien ikähaitari oli 42-82 vuotta. Mukana oli sekä miehiä että naisia. Melkein kaikilla oli oma älypuhelin tai tabletti mukana.
 

Tehtävä: Etsi Yle Areenasta sarja Melkein totta ja kytke sarjan tekstitykset päälle

Totuus vai tehtävä on pelillinen työpaja, joka sisältää nimensä mukaisesti digilaitteisiin ja -palveluihin liittyviä totuuksia ja tehtäviä. Valitsemalla itselleen mieluisen tehtävätyypin, osallistuja päättää, miten paljon hän osallistuu. Alussa kynnys on tuntuvasti korkeampi; ensimmäiset osallistujat ottavat Totuus-kortteja, jotka sisältävät kysymyksiä mm. kokemuksista älylaitteiden käytöstä ja tuesta.
 
Ensimmäisen Tehtävä-kortin noustessa pakasta osallistujat ovat kuitenkin mukana eikä ryhmässä arkailla. Tällä kertaa ensimmäinen pakasta nostettu tehtävä kuuluu pakan haastavimpiin: "Etsi Yle Areenasta sarja Melkein totta ja kytke sarjan tekstitykset päälle". Tehtävän tarkoituksena on, että osallistujat oppisivat löytämään kuulovammaisille tärkeän tekstitystoiminnon. Tehtävä sisältää tämän lisäksi hakutoimintojen ja ikonien opettelua.
 
Osalle YleAreena on tuttu ja ohjelma löytyy muitta mutkitta. Osa ei ole koskaan käyttänyt Areenaa ja myös Googlen käyttäminen on uutta. Lähdemme perusteista liikkeelle. Ryhmän kokeneimmista tulee hetkessä vertaisopastajia: he auttavat muita osallistujia löytämään YleAreenan Google-haun kautta. Samalla selvitetään, miltä haku-ikoni näyttää (suurennuslasi). Tehtävän edetessä selkenee, että saman näköinen hakutoimintoikoni löytyy myös YleAreenasta.
 
YleAreenaan päästessämme selviää, että tekstitysten käyttö on kaikille paikallaolijoille uutta. Tekstitysikoni löytyy, mutta sen päällekytkeminen osoittautuu haastavaksi. Suoratoistopalvelun ollessa päällä ohjelman alapalkki on päällä vain hetken; katsojalle tämä on mukava ominaisuus, mutta iäkkäältä oppijalta käyttö vaatii ruudun perusteiden hallintaa ja nopeaa reaktiokykyä. Erityisen haastavaksi tämä osoittautuu pienellä näytöllä, jossa tulee olla sekä nopea että näppärä. Avustuksella ja havainnollistamalla tehtävästä selviydytään. Ensimmäiset mieleen jäävät oppitunnit: suurennuslasi merkitsee hakutoimintoa ja YleAreenassa on teksitysominaisuus.
 
Seuraavien tehtävien kautta osallistujat syventyvät hakutoimintojen käyttöön (suurennuslasi tulee esille eri vaiheissa ja joissain puhelimissa se toimii myös näppäimistön enterinä).  Pajan viimeisissä tehtävissä tutustutaan puhelimen asetusten löytämiseen ja puhelimen käyttöominaisuuksiin. Tehtävien edetessä yksi osallistujista sanoo: "no nyt alan päästä tästä jyvälle."

Miksi pelaten?

Ajatus Totuus vai tehtävä -työpajaan syntyi puolivahingossa. Olin sopinut Digitaidot-hankkeen ensimmäisen pilottityöpajan pidettäväksi Kuuloliiton Kesäpäivillä (kesäkuu 2019). Sisältöä suunnitellessani huomasin, että ohjelma oli täynnä erilaisia hauskoja aktiviteetteja. Mietin, miten saisin riittävästi osallistujia paikalle, kun kauniina kesäpäivänä voi valita myös petankkia, luontokävelyn tai kesäolympialaiset? Näin päätin kehittää digitaitoihin liittyvän pelin. Inspiraationa toimi monikulttuuriseen työhön kehitetyt pelilliset ja keholliset Kepeli-harjoitukset. Paikalle tuli lopulta niin paljon osallistujia, että mahduimme hädin tuskin tilaan. Suuresta osallistujamäärästä huolimatta kokemus osoittautui myönteiseksi.
 
Työpajapilotin myötä huomasin, että pelillinen formaatti sisältää hyötyjä, joihin on muuten vaikea päästä lyhyessä ajassa: peli luo positiivisen ja turvallisen ympäristön, jossa osallistujat pääsevät kokeilemaan puhelimensa käyttöä ja tutustumaan sen ominaisuuksiin. Suorittamalla erilaisia tehtäviä melko nopealla tahdilla he huomaavat, että puhelin ei mene ihan vähästä sekaisin eikä sen käyttöön liity turvallisuusuhkia. Toisaalta peliin kuuluva liikkuminen ja monikanavaisuus vahvistavat muistijäljen syntymistä ja tekee oppijasta ajoittain myös opettajan. Tietyt perusasiat jäävät paremmin mieleen, kun niitä kokeillaan eri tehtävien kautta, jne.

Pelillisten työpajojen kehittäminen jatkuu

Pelilliseen työskentelyyn liittyy kuitenkin myös haasteita ja näistä keskusteltiin avoimesti mm. tiistain työpajan osallistujien kanssa. Ensinnäkin tämän tyyppinen työpaja on vaikea toteuttaa yksin, sillä osallistujat kaipaavat henkilökohtaista neuvontaa ja mahdollisuutta oivaltaa itse. Se, että ihmisillä on erilaisia puhelimia edellyttää kykyä löytää vastaavat ominaisuudet eri puhelimista. Käytännössä tämä voi tarkoittaa sitä, että jossain puhelimessa "Esteettömyys"-asetukset ovatkin "Helppokäyttöisyyttä" ja kolmannessa samat ominaisuudet löytyvätkin "Näyttö"-asetusten takaa. Tämä tekee ohjaamisesta vaativaa; tärkeää on, että jokainen oppisi löytämään heille tärkeät ominaisuudet. Toisaalta tehtävien nopea tempo laskee kynnystä kokeilla mutta kaikki opitut asiat eivät jää mieleen: jatkopajoille on kysyntää. Vaikka pidänkin huolta siitä, että osallistujat saavat pajan lopussa tietoa alueellisista tukipalveluista, moni toivoisi mahdollisuutta jatkaa harjoittelua tutun ryhmän kanssa.
 
Kehittäminen siis jatkuu. Rovaniemen työpajan päättyessä oli mukavaa kuulla, että kaikki osallistujat pitivät oppimisformaatista ja kertoivat oppineensa sen aikana jotain uutta. Myös perusasioiden läpikäyminen tuntui tärkeältä. Kuten yksi osallistujista sanoi, oli mukavaa saada vihdoin tietää, mitä "digitaalisuus" oikeastaan on.
 
Hanna Rantala
Digitaidot, Kuuloliitto ry
 
Digitaidot-hanke on Kuuloliiton kolmivuotinen kehittämishanke (Stea 2019-2021). Hankkeen tavoitteina on innostaa kuulovammaisia iäkkäitä käyttämään digilaitteita ja -palveluita itsenäisemmin (ja avusteisesti) sekä lisätä kuulovammaisille saavutettavia digiopastuspalveluita. Hankkeella on kolme pilottialuetta: pääkaupunkiseutu, Joensuun seutu ja Lappi. Totuus vai tehtävä -työpaja on yksi toimintamalli, jota pilotoidaan asiakastyöhön. 

"Aluksi ajattelin, että leikiksikö tämä menee, mutta sitten pääsinkin tästä jutusta jyvälle."

- Kemijärveltä Rovaniemelle matkustanut osallistuja