Viranomaisviestinnän uusi aika on täällä! Viranomaisilta voi nyt saada postin sähköisenä

Suomi.fi-palvelut - 19.12.2017

Väestörekisterikeskus on avannut 15.12.2017 uuden, kansalaisten ja viranomaisten väliseen viestintään tarkoitetun palvelun, Suomi.fi-viestit. Palvelu on osa Suomi.fi-verkkopalvelua.

Suomi.fi-viestien avulla kansalainen voi saada tiedotteet, päätökset ja muut tärkeät viranomaisviestit paperipostin sijaan sähköisesti suoraan Suomi.fi-verkkopalveluun. Enää ei tarvitse odottaa kirjepostin saapumista ja arkistoida papereita mappeihin, vaan viranomaisposti löytyy aina helposti yhdestä sähköisestä kanavasta. Näin yhteydenpito viranomaisiin sujuvoituu ja nopeutuu. Kansalainen voi myös itse toimittaa sen kautta viranomaisille lisätietoja esimerkiksi vireillä olevaan hakemukseensa liittyen.

Viestit-palvelu korvaa aiemmin käytössä olleen Kansalaisen asiointitilin.

Myös perinteiset asiointikanavat säilyvät

Kaikki viranomaiset ovat ottamassa palvelun käyttöönsä tulevina vuosina. Jatkossa siis kaikkien viranomaisten lähettämät postit on mahdollista vastaanottaa sähköisesti Viestit-palveluun. Nyt palvelun avautuessa mukana on jo 155 julkisen hallinnon organisaatiota, jotka lähettävät viestejään sähköisesti Suomi.fi-viesteihin.

Suomi.fi-viestien käyttö ei kuitenkaan ole kansalaisille pakollista. Jos kansalainen ei käy antamassa Suomi.fi-verkkopalvelussa suostumustaan sähköiseen viestintään, tulevat julkishallinnon viestit jatkossakin kirjepostitse.

Mobiilisovellus tulossa alkuvuodesta 2018

Alkuvuodesta 2018 Väestörekisterikeskus julkaisee myös Suomi.fi-mobiilisovelluksen. Tällöin uudet saapuneet viranomaispostit pääsee lukemaan myös älylaitteella. Myös ilmoitukset uusista viesteistä saa sovelluksen kautta älylaitteeseen. Android- ja iOS-laitteille kehitetyn sovelluksen avulla viestejä viranomaisilta voi siis lukea missä ja milloin vain.

Suomi.fi-viestien toteutuksesta ja ylläpidosta vastaa Väestörekisterikeskus.

Markkinoidaan yhdessä Viestit-palvelua kansalaisille

Saadakseen viranomaispostit sähköisesti kansalaisten täytyy itse käydä ottamassa uusi Viestit-palvelu käyttöönsä 15.12.2017 alkaen. Jotta kansalaiset löytävät palvelun, tulee jokaisen julkisen hallinnon organisaation markkinoida palvelua omissa kanavissaan ja asiakaspalvelutilanteissaan.

Markkinoinnissa apunanne on Väestörekisterikeskuksen julkaisema viestintämateriaalipaketti. Hyödyntäkää sen sisältöjä Suomi.fi-palvelujen viestinnässä ja markkinoinnissa kansalaisille: www.vrk.fi/viestintamateriaalia-organisaatioille.

Lisätietoja

Väestörekisterikeskus, hankepäällikkö Eero Konttaniemi, p. 0295 535 024, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi

Käyttäjäksi vaivatta!

Suomi.fi-viestien käyttöönotto on kansalaisille helppoa. Palvelu otetaan käyttöön kirjautumalla ensin Suomi.fi-verkkopalveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Kirjauduttuaan palveluun käyttäjä antaa suostumuksensa sähköiseen viestinvälitykseen. Tämä tapahtuu Suomi.fi-verkkopalvelun Viestit-osiossa valitsemalla kohdan "Suostun vastaanottamaan kaikki viestit ja todisteelliset tiedoksiannot sähköisesti". Tällä valinnalla käyttäjä antaa yleisen suostumuksen siihen, että Suomi.fi-viestejä käyttävät julkisen hallinnon organisaatiot saavat toimittaa viestejä, tiedoksiantoja ja päätösasiakirjoja sähköisesti Viestit-palveluun. Tämän suostumuksen jälkeen kansalainen ei enää saa viranomaisilta paperipostia niistä palveluista, jotka ovat mukana Suomi.fi-viesteissä.

Ilmoitukset saapuneista viesteistä sähköpostitse

Käyttäjä saa aina ilmoituksen uusista vastaanottamistaan viesteistä sähköpostiinsa. Ilmoitus tulee siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka käyttäjä on ilmoittanut ottaessaan Viestit-palvelun käyttöönsä. Sähköpostiosoitetta voi halutessaan myös vaihtaa Viestit-palvelun asetuksissa.