Maahanmuuttovirasto tuo nyt palvelutietonsa suoraan nettisivuille Palvelutietovarannosta

Suomi.fi-palvelut - 26.02.2018

Maahanmuuttovirasto (Migri) ja Puolustusvoimat ovat toteuttaneet integraation, jolla valtion yhteistä julkaisualustaa (YJA) käyttäville verkkosivuille tuodaan tietoja suoraan Suomi.fi-palvelutietovarannosta. Ratkaisut tarjoavat mahdollisuuden tuoda valitun palvelun tai palvelukanavan (esim. toimipisteen) valitut tiedot organisaation määrittelemälle sivulle. Verkkosivuille tuodut tiedot päivittyvät automaattisesti, kun tietoja muutetaan Palvelutietovarannossa.

Integraatio siis helpottaa verkkosivuja päivittävien ihmisten työtä, kun palvelutietoja tarvitsee päivittää vain yhteen paikkaan. Migrin ja Puolustusvoimien toteuttama ratkaisu on käyttöönotettavissa varsin kevyesti kaikilla YJA-alustaa käyttävillä verkkosivustoilla.

Migrin viestintäsuunnittelija Eini Perttilän mukaan integraatioratkaisua lähdettiin rakentamaan, kun Migrissä samaan aikaan suunniteltiin uusia verkkosivuja ja kirjoitettiin PTV-tekstejä.

-Päätimme, että aiomme käyttää samoja tekstejä myös uusilla sivuillamme. Otimme asian puheeksi kun määrittelimme uutta sivustoa, Perttilä kertoo.

Migri julkaisi uudet verkkosivunsa 24.1.2018. Suurin työ oli Perttilän mukaan tekstisisältöjen suunnittelussa ja kirjoittamisessa.

-PTV-tekstien piti sopia sivuille saumattomasti. Sisältöjen kirjoittamiseen meni useita kuukausia aikaa, koska tekstit piti tarkastuttaa asiantuntijalla ja käännättää englanniksi ja ruotsiksi.

Migriltä asiakkaana PTV-YJA -yhteyden luominen vaati pari palaveria, testaamista ja sisältöjen sijoittamisen julkaisujärjestelmään. Toimittajalta ostettu tekninen työ vei puolestaan 13,5 henkilötyöpäivää – ”konepellin alla” tapahtuikin merkittävä osa työstä.  Migri sai toteutukseen valtiovarainministeriön myöntämää tukea.

Joitain haasteita projektin aikana oli. Haasteita oli asiointikanavien ja palvelupaikkojen tietojen tuomisessa.

-Palvelupisteidemme aukioloaikoja ei kannattanut ottaa sivuillemme, koska aukioloajat oli ilmoitettu niin monimutkaisesti PTV:n puolella. Myös puhelinpalvelun aukioloaikaa ei voitu hyödyntää, koska sivusta olisi tullut liian pitkä ja sekava, jos PTV-tiedot olisi laitettu sivuille sellaisenaan.

Tärkein hyöty Migrille projektista on palvelutiedon kokonaisvaltainen hyödyntäminen.

-Meille oli tärkeää, että myös itse pääsemme hyödyntämään materiaalia, jonka olemme PTV:hen syöttäneet. Näin tieto säilyy yhdenmukaisena ja myös muistamme päivittää sisältöjä, kun tiedot ovat meidän omilla sivuillammekin joka päivä käytössä, Perttilä sanoo.

Perttilän mukaan olisi hienoa, että Migrissä tehty tienraivaajatyö PTV-YJA -yhteyden rakentamisessa hyödyttäisi muitakin YJA-alustaa käyttäviä organisaatioita.

-Näin saamme parhaan hyödyn yhteisistä tietovarannoista ja järjestelmistä, hän sanoo.

 

Sähköpostiosoite

Haluan uutisia seuraavista aiheista: